Kandar eller inte?


Jag har oerhört blandade känslor inför kandar, etc. Har alltid kommit på mig själv med att se ner och nästan förakta människor som rider med skarpa bett och en massa hjälptyglar. Man får påminna sig själv att det ibland är det bästa alternativet för vissa ryttare och hästar - även om jag personligen tycker att många använder det för att undvika problem (vilket man ju i längden inte gör, man sopar det bara under mattan..).
(Hoppas ingen missförstår mig här - kandar är ju inget "skarpt" bett i en negativ mening om man kan rida med det. Är man uppe på den nivån i sin ridning så är det alltså inget negativt med det hela.. Om någon förstår mig.. Formuleringarna är inte på topp idag)

Men nu har jag kommit till den punkten att många, på mitt stall speciellt, frågar om jag inte skulle börja rida på kandar. Black Ingvar är en tyyyypisk tung-i-handen-bryr-sig-inte-om-det-hänger-en-lastbil-i-andra-änden-det-är-ganska-behagligt-faktiskt-häst.. Haha, och jag vill inte skylla det helt på att han är efter Beach Boy, men hans söner är ju typiska att ha s k "taskiga munnar".

Det går att få honom mjuk i munnen, men då måste man kämpa som satan och få honom att arbeta och ge
110 % - vilket man ju uppnår långt ifrån varje eller varannan gång man rider..

När nu fler och fler föreslår kandar, kan jag inte hjälpa att överväga det hela. När jag red för tränare förrut (skolan har pajat allt den senaste terminen dock) så hade jag ju ändå börjat med byten och gjort liiiiiite piruett-arbete (fast det såg fan inte ut som några piruetter, men ändå..) och då brukar man ju ändå börja med kandar? Det hade ju dessutom onekligen varit sjukt skönt att kunna rida ett pass på lilla Inge-pinge utan att få kramp i armarna..

Nu har dessutom en annan tjej på stallet ridit Ingvar ca 4 ggr, när pappa rest med jobbet. Hon är riktigt duktig, och rekommenderade även hon kandar. Och om hon rekomenderar det så är det väl vettigt? Eller?

Jag vet inte - tips och råd tas emot tacksamt!

2 kommentarer:

Maria sa...

Har du funderingar på att starta någon medelsvår?

Min tränare säger till mig att kandaret skall användas så ofta som möjligt och sedan kan jag växla med träns ibland. Nu tävlar jag med kandaret och min häst måste gå bra på det och vara van att gå med det.

Jag brukar köra hälften med kandar och träns. Mitt tips är att prova!

/Maria

Jessica sa...

Testa! Känner du nån som har ett kandar som skulle kunna passa så fråga om du får låna det en dag för att prova, så slipper du köpa ett ifall det inte skulle vara något för er!

Har nyss börjat rida min häst med kandar, eller ja, några månader sen. Han har varit riktigt fin på det från första början och jag känner verkligen skillnad mot vanligt träns. Han är fin på det vanliga, det har han alltid varit, men när jag sätter på kandaret blir han ännu lite bättre. Utan att jag egentligen tar i stångtygeln så får jag honom att samla sig på ett helt annat sätt och han sätter under sig bättre bak också, det är helt enkelt lättare att rida ihop honom ordentligt!

Sen är det klart att riktigt starka hästar inte blir riktigt lika starka på ett kandar. Min häst kan bli stark när jag får fram honom ordentligt bakifrån, har jag då kandaret slipper jag få ont i fingrarna haha! ändå är jag mycket noga med att inte ta för mycket i stången, då blir han sur! :P

/Jessica

Skicka en kommentar